Strategia CSR

1. Wstęp

Społeczna odpowiedzialność biznesu (ang. Corporate Social Responsibility – CSR) jest to idea, według której przedsiębiorstwa łączą swoją działalność i politykę organizacyjną z ochroną środowiska, interesami społecznymi i różnymi grupami interesariuszy. Celem biznesu jest nie tylko zysk, ale działania na rzecz wspólnego dobra w zakresie przekraczającym potrzeby samej organizacji. CSR odgrywa coraz większą rolę w budowaniu marki i wpływa na to, jak postrzegają ją inni. Przedsiębiorstwa dzięki zadeklarowanym działaniom stają się bardziej atrakcyjne oraz wiarygodne na rynku biznesowym i pracowniczym.

Działalność odpowiedzialna społecznie nie może jednak wpływać negatywnie na konkurencyjność firmy. Cele biznesowe i społeczne muszą się uzupełniać. Odpowiedzialność przedsiębiorstwa sprowadza się do trzech głównych zasad:

  • Zrównoważony rozwój (gospodarowanie zasobami w taki sposób, by nie ograniczać możliwości rozwoju w przyszłości),
  • Odpowiedzialność za skutki swojej działalności wobec osób, na które ma ona wpływ,
  • Transparentność, czyli informowanie interesariuszy o swojej działalności i jej skutkach.

Najprościej ideę CSR przedstawia koncepcja „3E” (etyka, ekologia, ekonomia), która oznacza, że firma:

  • Działa zgodnie z prawem i społecznie przyjętymi normami etycznymi,
  • Chroni środowisko naturalne,
  • Maksymalizuje swoją wartość ekonomiczną, czyli przynosi zyski udziałowcom.

Koncepcja „3E” jest fundamentem wielu indeksów firm odpowiedzialnych społecznie czy standardów prowadzenia sprawozdawczości w zakresie odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstw. Z zarządzaniem odpowiedzialnością społeczną wiąże się stosowanie narzędzi dostosowanych do konkretnych obszarów działalności firmy.

Na uwagę zasługuje fakt, że skuteczność wdrożenia CSR do strategii działań firmy zależy od wdrożenia jej we wszystkich obszarach działalności i funkcjonowania. Przede wszystkim opiera się to na dbałości o zasoby ludzkie – kadry pracownicze, klientów, odbiorców, bezpośrednie otoczenie firmy – podczas procesów produkcyjno-usługowych, a także akcentowanie działań na rzecz ekologii i zdrowego trybu życia bądź ochrony środowiska.

Określa to cztery fundamentalne obszary funkcjonowania CSR:

  • Ład organizacyjny – sprecyzowanie i stosowanie kodeksu etycznego firmy, raportowanie społeczne, odpowiedzialne zarządzanie zasobami ludzkimi i przeciwdziałanie korupcji,
  • Pracownicy – przestrzeganie zasad BHP, brak dyskryminacji, dialog z pracownikami, zapewnienie odpowiednich warunków pracy, poszanowanie czasu prywatnego,
  • Środowisko – działania proekologiczne, oszczędzanie wody, ograniczenie emisji gazów, racjonalne gospodarowanie surowcami, wzrost świadomości ekologicznej pracowników, klientów i otoczenia firmy,
  • Produkt – racjonalny sposób wydobycia i produkcji, odpowiedzialne inwestycje.

Podczas definiowania pojęcia i założeń społecznej odpowiedzialności należy także wziąć pod uwagę pojęcie interesariuszy (ang. stakeholders). Interesariusze to grupy lub jednostki, na które organizacja bezpośrednio lub pośrednio oddziałuje i które mają wpływ na działalność danej organizacji.

Interesariuszami mogą być fundatorzy, członkowie stowarzyszenia, pracownicy, wolontariusze, zarząd, klienci, odbiorcy działań, beneficjenci, lokalne społeczności, władze, przedsiębiorstwa, konkurenci, partnerzy, itd. Interesariuszy można podzielić na wewnętrznych (pracownicy, udziałowcy, rady nadzorcze) oraz zewnętrznych (klienci, dostawcy, konkurenci, władze państwowe).

CSR może osiągać wiele poziomów – od podstawowego, wymaganego przez społeczeństwo (biznes zyskowny, przejrzysty i zgodny z prawem), do pożądanego przez społeczeństwo (inwestycje w lokalną społeczność, filantropia, wolontariat). Firma może zwiększać swoją odpowiedzialność, jeśli oprócz przestrzegania prawa podejmuje inicjatywy przynoszące korzyści interesariuszom, ale pod warunkiem, że osiągnęła najpierw podstawowy poziom odpowiedzialności.

Z badań Instytutu Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym wynika, że firmy stosujące zasady CSR odnoszą następujące korzyści ekonomiczne w porównaniu z innymi przedsiębiorstwami:

  • Wyższa płynność bieżąca,
  • Lepsze wykorzystanie majątku trwałego i kapitału ludzkiego,
  • Wyższa rentowność sprzedaży,
  • Więcej inwestycji na 1 pracownika.

Potencjalnymi korzyściami pracowników MŚP, które wdrożą projekty CSR, są m.in.:

  • Terminowe wypłaty wynagrodzenia,
  • Wysoka kultura i bezpieczeństwo pracy,
  • Stały rozwój zawodowy dzięki dostępności szkoleń,
  • Dodatkowa opieka medyczna,
  • Równość szans kobiet i mężczyzn.

Potencjalne korzyści środowiskowe:

  • Racjonalne gospodarowanie zasobami naturalnymi i odpadami,
  • Zaangażowanie partnerów w odpowiedzialność środowiskową,
  • Popularyzacja idei proekologicznych.

Strategia CSR firmy DAKRO określa dalsze kroki, które firma podejmie w ramach działalności w kontekście społecznej odpowiedzialności biznesu. Uwzględnia obecną sytuację firmy, jej zasoby i relacje z interesariuszami, wskazuje cele szczegółowe oraz korzyści, które firma odniesie na skutek wdrożenia strategii CSR.

Firma DAKRO od początku swojej działalności dba o środowisko naturalne i podnosi poziom innowacyjności. Wdrożenie strategii CSR umożliwi dalszy rozwój, dywersyfikację oferty oraz wpływ na poprawę stanu środowiska naturalnego i zwiększenie świadomości ekologicznej pracowników, klientów oraz otoczenia firmy.

Chcesz się dowiedzieć więcej? Napisz na: dk@dakro.pl